املاك دلتا، رشد بازار مسكن، نرخ تورم املاك دلتا، رشد بازار مسكن، نرخ تورم

املاک دلتا

پيشي گرفتن قيمت مسكن از تورم

كارشناس مسكن گفت: اگر دچار تورم افسارگسيخته و كسري بودجه نشويم، انتظار افزايش قيمت مسكن، آنچنانكه در طول سال هاي قبل اتفاق افتاد را نداريم.



به گزارش «مجله ملكي دلتا»، مهدي سلطان محمدي كارشناس بازار مسكن در خصوص دلايل رشد افسارگسيخته قيمت بازار مسكن در سال‌هاي اخير گفت: مهم‌ترين مؤلفه‌اي كه در تعيين قيمت مسكن تأثير گذار بوده و است؛ مسئله تورم است.
اگر ما چند سال گذشته را استثنا در نظر بگيريم در طول چند دهه قبل از آن همواره رشد قيمت مسكن كم‌وبيش با تورم همراه بوده است و سالانه يك تا دو درصد با نرخ تورم عمومي فاصله داشته است به اين معنا كه اگر ۲۲ درصد نرخ تورم مسكن را در نظر بگيرم ۲۰ درصد آن تورم عمومي بوده است.
بنابراين اگر بخواهيم قيمت مسكن را كنترل كنيم مهم‌ترين كاري كه مي‌توانيم در اين حوزه انجام بدهيم اين است كه تورم عمومي را كنترل كنيم.
وي در ادامه در اين خصوص كه در حال حاضر از چه طريق مي‌توان رشد افسارگسيخته تورم عمومي را كنترل كرد گفت: براي اينكه تورم عمومي را كنترل كنيم بايد كسري بودجه دولت را كنترل كنيم و براي اينكه كسري بودجه دولت را كنترل كنيم بايد يا هزينه‌هاي دولت را كاهش دهيم و يا درآمد دولت را افزايش دهيم؛ بنابراين اگر بخواهيم از اين زاويه به بخش مسكن نگاه كنيم براي اينكه قيمت مسكن را كنترل كنيم بايد انضباط پولي بيشتري در اداره مملكت ايجاد كنيم و كسري بودجه دولت را بايد از بين ببريم.

دلايل رشد نرخ تورم در بازار مسكن
اين كارشناس بازار مسكن در ادامه افزود: گفتني است كه در طول چند سال گذشته رشد قيمت مسكن فاصله بيشتري از تورم گرفته است و اختلاف رشد يك تا دو درصدي بين نرخ تورم عمومي و نرخ تورم بازار مسكن كه در چند دهه گذشته حاكم بوده است، افزايش پيداكرده است.

سلطان محمدي در خصوص دلايل رشد بيشتر نرخ تورم در بازار مسكن افزود: عمده‌ترين مؤلفه اي كه در اين افزايش قيمت مسكن نقش داشته است مسئله قيمت زمين است وگرنه قيمت مصالح ساختماني در سال‌هاي اخير كم‌وبيش با تورم همراه بوده است و ساير نهادهاي ساختماني مانند عوارض شهري و انشعابات نيز به‌هرحال كم‌وبيش با تورم هماهنگ است اما قيمت زمين فاصله بسيار زيادي از تورم گرفته است و دليل اين اتفاق اين است كه عرضه زمين محدودشده است؛ اساساً زمين در شهرهاي بزرگ كالاي كميابي است به اين معنا كه اگر شهرهاي بزرگ شكل بگيرند زمين مرغوب به‌راحتي در آن توسعه پيدا نمي‌كند چراكه در بافت‌هاي مرغوب و توسعه‌يافته ديگر زميني يافت نمي‌شود.

پيشنهاد مطالعه: مطلب تورم اجاره بها ركورد 5 سال اخير را شكست! را در مجله ملكي دلتا بخوانيد.


برچسب:
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: <~PostRate~>
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1400/4/29 ساعت: ۰۹ توسط:amlakedelta :